preloader
منو
امروز: 3 مهر 1403

شماره تماس: 02166762218

پرس کابلشو چیست

پرس کابلشو چیست و چه کاربردی دارد + انواع آن

فهرست مطالب

پرس کابلشو چیست ؟

پرس کابلشو و پرس سر سیم  Crimping Tools ابزار هایی هستند که برای ایجاد یک اتصال الکتریکی مطمئن و قابل اعتماد با فشرده کردن یک اتصال دهنده بر روی انتهای یک سیم نازک، ضخیم و یا یک کابل به کار می روند . این اتصال یک اتصال الکتریکی و مکانیکی قوی را تضمین می کند و آن را برای کاربردهای مختلف بسیار مهم می کند . در فارسی و به صورت رایج  پرس سر سیم و یا وایر شو برای اتصالات سیم ها و از پرس کابلشو برای اتصال دهنده کابل ها استفاده می شود .

پرس کابلشو

اتصال سیم ها به طور موثر یک مهارت اساسی در بسیاری از صنایع است. خواه در الکترونیک، مخابرات، خودرو یا هر صنعت دیگری که شامل سیم کشی است، مساله دانستن اینکه چگونه سیم ها را پرس و متصل به یکدیگر کنید ضروری است . پرس سر سیم و پرس کابلشو مجموعه متنوعی از وسایلی هستند که برای اتصال مواد و اجزا با پرس کردن آنها بر روی یکدیگر و ایجاد چین و مهر و موم کردن عمل می کنند . یکی از رایج ترین موارد استفاده از ابزارهای پرس سر سیم ها و کابلشو ها ، اتصال کانکتورها به انتهای کابل های برق است.بسیاری از ابزار های پرس سر سیم و کابل چند منظوره هستند در کنار ایجاد اتصال بوسیله پرس ، خم کاری و برش سیم و لخت کردن روکش سیم و کابل و اقدامات مشابه . پرس سر سیم و کابلشو عموما برای استفاده با یک نوع سیم و کابل خاص طراحی شده اند ولی برخی از مدل ها می توانند با چندین مدل سیم و یا چندین مدل کابل کار کنند .

انواع پرس کابلشو 

انواع مختلفی از پرس کابلشو و پرس سر سیم ها موجود هستند که هرکدام دارای مزایا و معایب خود هستند . برای اتصالات کوچک الکتریکی و الکترونیکی جایی که دقت مساله ی کلیدی است ، ابزار دستی پرس سر سیم یا وایر شو مناسب خواهد بود . اما زمانی که مساله پرس سرکابل های بزرگ  و قوی باشد، پرس کابلشو های هیدرولیکی و یا الکتریکی مناسبتر هستند . در زیر توضیحات کلی از تقسیم بندی پرس سر سیم ها را ارایه میدهیم :

پرس سر سیم یا وایر شو دستی :

پرس سر سیم یا وایر شو های دستی به راحتی قابل حمل هستند و برای موارد کوچکتر استفاده می شوند. به لحاظ ظاهری آنها شبیه انبردست های سنتی با دندانه های سنبه و ماتریسی شکل هستند که در یک طرف دارای یک برآمدگی و از طرف دیگر یک فرو رفتگی هستند. دندانه ها، سیم و کانکتور را به داخل شکاف فشار می دهد و آنها را به هم فشرده می کند.

پرس کابلشو شارژی :

پرس کابلشو های که نیروی پیشران خود برای انجام فرایند پرس را از منابع الکتریکی بهره می برند پرس کابلشو الکتریکی می نامند .غالبا منبع الکتریکی مورد نظر باطری های قابل شارژ هستند که در آن صورت به آن ها پرس کابلشو شارژی می گویند. پرس کابلشو های شارژی توان کمتری را از اپراتور می گیرند و در مدل های مختلف برای براورده کردن انواع نیاز ها طراحی شده اند .

جهت مشاهده و خرید انواع پرس کابلشو های شارژی کلیک کنید.

پرس کابلشو هیدرولیک :

این دسته از پرس کابلشو ها به نیروی بسیار کمی توسط اپراتور جهت انجام فرایند پرس و انجام اتصال احتیاج دارند . نیروی پیشران پرس هیدرولیکی از یک مکانیزم مشابه جک برخوردار است که لقمه های مخصوص پرس را از دو سمت بر روی اتصال فشرده و فرایند پرس کاری را انجام میدهد. پرس کابلشو های هیدرولیک از رایج ترین کابلشو های مورد استفاده در صنایع هستند .

پرس کابلشو پنوماتیک :

ابزارهای پرس مبتنی بر عملکرد با فشار باد فشرده می توانند نیروی زیادی را جهت انواع پرس کابلشو های بادی مورد نیاز در کارکرد های سنگین و پر تعداد تامین کنند. همانند پرس کابلشو های هیدرولیکی در اینجا برای فرایند اتصال از نیروی پیشران پنوماتیک بهره گرفته می شود .

پرس کابلشو پنوماتیک

نحوه ی  پرس کردن سیم کابل به اتصال وایرشو و کابلشو :

 پرس کابل و کابلشو و همچنین سیم و وایر شو روی یکدیگر در بسیاری از صنایع رایج است .برای ایجاد یک اتصال ایمن و قابل اعتماد انجام گام های معین و دقیق جهت این فرایند بسیار مهم و اساسی است . در زیر مختصری از گام های اولیه اساسی از این فرایند بیان می شود .

1-آماده کردن سیم و کابل : ابتدا باید روکش طول مناسبی از سیم و کابل از آن جدا شود و یا اصطلاحا لخت شود . برای این طول باید به رفرنس و مرجع سیم و کابل و کانکتور سر آن مراجعه کرد و از لخت کردن سیم و کابل به طول چشمی و حدسی پرهیز کرد .

2- انتخاب کانکتور صحیح : با توجه به نیاز و عملکرد و همچنین قطر کابل باید کانکتور صحیح انتخاب شود . کانکتورها در اندازه ها و سبک های مختلفی وجود دارند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که یکی را انتخاب کنید که با سطح مقطع سیم خود مطابقت داشته باشد.

3-مرحله پرس : طول مناسب انتخاب شده را در داخل کانکتور و اتصال دهنده قراردهید ، سپس با استفاده از پرس سر سیم کانکتور را فشرده کنید تا سیم ها محکم شوند.توجه به این نکته ضروری است که انتخاب نوع و شکل پرس توسط مرجع سازنده کابل و کانکتور مشخص می شود و از انتخاب سلیقه ای فرم پرس پرهیز شود.

4-مرحله بازرسی اتصال : اتصال باید بررسی شود که هم از لحاظ مکانیکی و هم از لحاظ الکتریکی سالم باشد و هر گونه شلی و لقی نداشته باشد . در صورت نیاز و ضرورت باید تست کشش بر روی اتصال انجام شود .

چرا باید پرس کابلشو صحیح انتخاب کرد ؟

در حالی که نحوه عملکرد صحیح پرس کابلشو ضروری است به همان اندازه مهم است که بدانید کدام پرس کابلشو برای شما بهترین عملکرد را دارد . پرس کابل با پرس کابلشو مناسب، اتصال ثابت و قابل اعتماد و ایمن را تضمین می کند . پرس کابلشو به طور خاص برای برای ایجاد فشار صحیح بر روی کابل و ترمینال ساخته شده است که منجر به اتصال محکمی شود که برابر لرزش تنش و فشار محیطی مقاومت کند . اتصالی صحیح است که هم به لحاظ مکانیکی در برابر کشش و فشار حد کافی از مقاومت را داشته باشد و همچنین جریان برق به صورت صحیح منتقل شود . در صورتی که فرایند پرس کاری کابل و ترمینال شل باشد ممکن است جریان به خوبی برقرار نشود همچنین در صورت فشار بیش از حد و له شدگی بیش از حد کابل مقاومت افزایش یافته، جریان الکتریسیته کند شود و حرارت افزایش یابد و نتیجتا منجر به خطر آتش سوزی شود .

ملاحظات ایمنی اتصالات پرس کابلشو !

زمانی که پرس کابلشو به کار گرفته می شود تنها نکاتی که باید در نظر مربوط گرفت مربوط به کیفیت مکانیکی و الکتریکی اتصال و عملکرد بهینه آن نیست . بلکه ایمنی است که در درجه اول اهمیت قرار دارد .کار کردن با اتصلات الکتریکی نیازمند توجه دقیق به جزییات برای جلوگیری از حادثه و یا آسیب است .در زیر به چند نمونه از ملاحضات اساسی در زمینه ایمنی برای عملکرد با پرس کابلشو اشاره می شود :

ابتدایی ترین مساله ایمنی در زمان عملکرد با کابل و کانکتور و پرس کابلشو قطع کردن جریان برق است . ترمینال اصلی برق را خاموش کنید و یا وسیله ی برقی مورد نظر را از جریان برق خارج کنید تا از شوک احتمالی اپراتور جلوگیری کند .

حتما از تجهیزات ایمنی ماند عینک و دستکش عایق برق استفاده کنید. این وسایل از ایجاد خطرات برق گرفتگی در زمان انجام فرایند پرس کابل و ترمینال از شما محافظت می کند .

سیم و کابلی که قرار است پرس شود نباید هیچگونه برش و یا آسیبی داشته باشد و از نظر طول متناسب کابلشو  یا کانکتور مربوطه باشد . نوع کابلشو  وکانکتور باید در دستورالعمل کابل و یا مدار استفاده شده طبق استاندارد های مربوطه از قبل مشخص شود .

از قرار گیری کابل و وایر در کابلشو  وترمینال با طول و زاویه مناسب مطمئن شوید، که سیم ها به درستی در کانکتور وارد شده اند و محکم شده اند. اتصالات شل و یا نامناسب می تواند منجر به ایجاد گرما و افزایش خطر آتش سوزی الکتریکی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادهایی برای شما
مطالب مرتبط