preloader
منو
امروز: 3 مهر 1403

شماره تماس: 02166762218

نحوه کار با دریل برقی

نحوه کار با دریل برقی

فهرست مطالب

دریل برقی ابزاری همه کاره است و اکثر صاحبان خانه یا سازندگان باید از آن برای کارهای مختلف استفاده کنند. دریل های برقی می توانند با سیم یا به صورت بی سیم باشند. دریل ها با انواع مته های با اندازه های مختلف عرضه می شوند و اغلب دارای اتصالات معمولی و پیچ گوشتی سر فیلیپس هستند. قبل از شروع حفاری یا کشیدن پیچ، با قطعات، عملکردها و اقدامات احتیاطی ایمنی دریل برقی خود آشنا شوید.

در حین سوراخ کردن، فشار ثابتی به پایه وارد کنید. 

دستان خود را طوری قرار دهید که دست شما دسته دریل را بگیرد و دست دیگر خود را روی پایه یا اطراف بدنه دریل قرار دهید. هنگام سوراخ کردن هر چیزی، مطمئن شوید که مته دقیقاً عمود بر سطحی است که می خواهید در آن سوراخ کنید.

  • به آرامی ماشه را فشار دهید و دریل را به آرامی فشار دهید تا مته در موادی که در حال سوراخ کردن هستید فرو رود.

فشار ثابت به دریل

عمق سوراخ را محدود کنید.

در برخی موارد، ممکن است نیازی به سوراخ کردن سوراخی به همان عمقی که مته وجود دارد، نباشد. اگر می‌خواهید عمق سوراخ را محدود کنید، از دکمه «معکوس» استفاده کنید تا به شما کمک کند مته را از موادی که در آن سوراخ می‌کنید خارج کنید. هنگامی که به اندازه کافی عمیق سوراخ کردید، دریل را برگردانید و مته را به عقب بچرخانید تا به شما کمک کند مته را از سوراخ خارج کنید.

  • اگر فقط نیاز به سوراخ کردن یک عمق خاص دارید، یک نوار الکتریکی در اطراف بیت در آن عمق قرار دهید. نوار مانع از سوراخ کردن تصادفی بیش از حد می شود

یک سوراخ پایلوت برای پیچ ها در چوب ضخیم دریل کنید

اگر با چوب متراکم یا ماده دیگری که ضخیم تر از آن است که مستقیماً یک پیچ را وارد کنید، باید یک سوراخ راهنما ایجاد کنید. سوراخ پایلوت را با یک مته به اندازه کمی کوچکتر از پیچ دریل کنید تا پیچ در سوراخ شل نشود.

  • برای پیدا کردن اندازه مته صحیح، مته را در جلوی پیچ نگه دارید. بیت باید بدنه پیچ را بپوشاند، اما رزوه باید در بالا و زیر مته قابل مشاهده باشد

     

    یک سوراخ پایلوت برای ایجاد سوراخ های بزرگ دریل کنید

    از یکی از کوچکترین مته ها برای ایجاد یک سوراخ پیلوت استفاده کنید. به اندازه عمق سوراخ تمام شده سوراخ کنید. سپس، نوک مته بزرگتر را در سوراخ پیلوت قرار دهید و از سوراخ پیلوت به عنوان راهنما استفاده کنید. اگر یک سوراخ بزرگ در آن بدون سوراخ پایلوت سوراخ کنید، خطر شکستن چوب سخت را به دو قسمت خواهید داد.

دریل ابزار فروش

نوک چاک را شل کنید.

نوک چاک طوری طراحی شده است که در اطراف ساق یا پایه هر مته یا پیچ گوشتی که وارد می کنید محکم ببندد. برای برداشتن یک بیت و قرار دادن دیگری، باید چاک را شل کنید. قسمت جلوی چاک را نگه دارید و آن را محکم در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. باید توجه داشته باشید که سه شاخک که بیت را در جای خود نگه می دارند شل شده و به داخل چاک جمع می شوند.

  • در مته های برقی قدیمی تر، چاک ممکن است “کلید” باشد. برای شل کردن دستی نوک چاک، باید از یک “کلید” کوچک رزوه دار (که همراه مته ارائه می شود) استفاده کنید.

    نوک چاک را شل کنید

    بیت یا ابزاری را که می خواهید استفاده کنید انتخاب کنید

    اکثر مته‌های برقی با یک بسته مته شروع به فروش می‌رسند، اگرچه بسته به کاری که باید انجام دهید، می‌توان انواع بیشتری را در فروشگاه سخت‌افزار محلی‌تان خریداری کرد. این قطعه‌ها از بیت‌های پیچشی استاندارد گرفته تا بیت‌های نقطه‌ای (که برای سوراخ کردن چوب استفاده می‌شوند)، تکه‌های سنگ‌تراشی و تکه‌های بیل (برای سوراخ کردن سوراخ‌های بزرگ روی چوب) متفاوت هستند.

بیت را وارد کنید و نوک چاک را محکم کنید

هنگامی که بیتی را که می خواهید برای پروژه خود استفاده کنید انتخاب کردید، ساقه (پایه) بیت را حدود ¾ اینچ (1.9 سانتی متر) در نوک چاک قرار دهید. سپس، چاک را سفت کنید. سفت کردن را تا زمانی ادامه دهید که سه شاخک فلزی از چاک بیرون بیاید و محکم در اطراف ساق ببندید.

  • یک مته برقی استاندارد تکه هایی با ساقه تا قطر 3/8 اینچ (1 سانتی متر) را در خود جای می دهد

بسته باتری را شارژ کنید 

بسته باتری قابل جابجایی در پایه دریل برقی قرار دارد. باتری یا ایستگاه شارژ باتری باید یک نشانگر LED داشته باشد که نشان دهد باتری کاملاً شارژ شده است (چراغ سبز) یا شارژ باتری کم است (چراغ قرمز). قبل از اقدام به استفاده از مته مطمئن شوید که باتری کاملاً شارژ شده است

  • اگر از دریل با سیم استفاده می کنید، باید در تمام مدتی که از دریل استفاده می کنید، سیم را به دیوار وصل کنید. این کار دامنه حرکتی شما را محدود می کند.

کنترل Forward/Reverse را بررسی کنید. 

همه دریل های برقی دارای یک دکمه کوچک هستند که به شما امکان می دهد جهت چرخش بیت را بین “جلو” یا “معکوس” تغییر دهید. به کناره های بدنه دریل، نزدیک ماشه نگاه کنید. طول این دکمه حدود 1/4 اینچ (0.6 سانتی متر) خواهد بود و ممکن است یک شکل فلش جهت دار در کنار آن چاپ شده باشد

  • هنگامی که دکمه فشار داده نمی شود، مته در جهت عقربه های ساعت می چرخد. اگر دکمه را فشار دهید، مته در خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخد.

دریل را روی سرعتی تنظیم کنید که مناسب کار باشد

در بالا یا کنار بدنه دریل اصلی باید کلیدی وجود داشته باشد که سرعت دریل را تنظیم کند. از تنظیم سرعت پایین برای پیچ ‌های رانندگی و سایر کارهای با گشتاور کم و از تنظیم سرعت بالاتر برای کارهای با گشتاور کمتر مانند سوراخ ‌کاری استفاده کنید

  • بیشتر دریل ها دو سرعت دارند که با علامت های “1” و “2” واضح در کنار تنظیمات مربوطه نشان داده می شود. برخی از دریل ها ممکن است سه سرعت داشته باشند.
  • سرعت دریل را فقط زمانی تغییر دهید که چاک (قسمت گرد جلوی دریل که مته را در خود جای داده است) در حال چرخش نباشد. در غیر این صورت، خطر آسیب رساندن به عملکرد داخلی مته را خواهید داشت.

دریل را روی گشتاور زیاد و سرعت کم برای درایو پیچ ها تنظیم کنید

توجه داشته باشید که پیچی که می‌رانید معمولی است یا سر فیلیپس، و دریل مربوطه را در سر چاک قرار دهید. سپس پیچ را با نقطه ای که می خواهید آن را پیچ کنید ردیف کنید و به آرامی با دریل برقی آن را وارد کنید.

  • سر پیچ گوشتی ها اغلب مغناطیسی می شوند تا خطر لیز خوردن پیچ از سر راننده کاهش یابد.

کلاچ را تنظیم کنید

در نقطه‌ای که بدنه دریل با پایه چاک برخورد می‌کند، حلقه‌ای را می‌بینید که با علامت‌های 1-10 یا 1-20 مشخص شده است. شما می توانید این کلاچ را برای تنظیم گشتاور دریل تنظیم کنید، بر اساس اینکه آیا در حال کار بر روی کاری هستید که به گشتاور بالا (مثلاً پیچ های محرک) یا گشتاور کم (مثلا سوراخ کردن سوراخ) نیاز دارد

  • گشتاور مقدار نیروی پیچشی یا قدرتی است که دریل استفاده می کند. گشتاور بیشتر باعث می شود دریل با سرعت کمتری بچرخد.
  • سعی کنید دریل خود را با کمترین سرعت شروع کنید و آنقدر مته بزنید تا پیچ دیگر داخل نشود. سپس، به آرامی گشتاور را به یک تنظیم بالاتر برگردانید تا زمانی که پیچ را وارد دیوار کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادهایی برای شما
مطالب مرتبط