preloader
منو
امروز: 3 مهر 1403

شماره تماس: 02166762218

معرفی انواع انبر و کاربردهای آنها + تصاویر

معرفی انواع انبر و کاربردهای آنها + تصاویر

فهرست مطالب

انبر دست چیست ؟

انبر یکی از ابتدایی ترین و آشناترین ابزارهای دستی است که در اندازه ‌های بسیار متنوعی موجود هستند که برای کارهای مختلف طراحی شده‌اند، اما اصول اولیه یکسان هستند: دو طول فولادی که نزدیک به نقطه میانی به هم متصل شده‌اند تا یک محور ایجاد کنند، با گیره‌ها در یک طرف و دسته‌ها در طرف دیگر. گیره ها ممکن است بلند و نازک و نوک تیز، پهن، برآمدگی و سنگین باشند

در حالی که انواع خاصی از انبردست ها طرح های متفاوتی دارند تا آنها را برای کارهای مختلف مناسب تر کند، اجزای اصلی این ابزار دستی ثابت می ماند. تمام قطعات کلیدی را می توان در نمودار برچسب دار انبر ترکیبی زیر مشاهده کرد.

قطعات انبردست :

دسته ها – این قسمتی از انبر است که هنگام کار با انبردست در دست می گیرید. دسته های انبردست معمولا از مواد غیر لغزنده و عایق مانند لاستیک یا سیلیکون ساخته می شوند.

فک – فک انبردست بخشی است که برای گرفتن یک جسم باز و بسته می شود. آنها اغلب دارای یک سطح بافت یا دندانه دار هستند.

مرکز دوران – مرکز دوران یا تکیه گاه لولای است که فک را به حرکت در می آورد. به دسته متصل می‌شود و با گرفتن یا رها شدن دسته انبر، فک را قادر می‌سازد بسته یا باز شود.

دندانه – دندانه انبردست به بخشی از فک انبردست اطلاق می شود که جسمی را که توسط انبردست نگه داشته شده لمس می کند یا می گیرد.

سیم چین – سیم چین تیغه‌ای مخروطی است که در برخی از مدل‌های انبردست یافت می‌شود. این به شما امکان می دهد سیم و سایر مواد را برش دهید

لوله گیر – قابلیتی است که به انبردست اجازه می دهد تا لوله ها یا اشیاء استوانه ای شکل را به طور ایمن نگه دارد و بگیرد.

قطعات انبر دست

انواع مختلف انبر

اکنون که قسمت‌های متمایز انبر را تشریح کردیم، بیایید به انواع خاصی از انبردست نگاه کنیم:

  1. انبر دمباریک

انبر دمباریک ابزار کوچک و ظریفی است که معمولاً توسط برقکارها استفاده می شود. فک مخروطی آنها به سمت یک نقطه زاویه ای کشیده می شود که کار در فضاهای محدود یا باریک را آسان تر می کند. همچنین یک برش جانبی به سمت نقطه محوری انبردست (تکیه گاه) و دندانه در امتداد بینی برای کمک به گرفتن پیدا خواهید کرد.

انبر دمباریک علاوه بر اینکه یک ابزار مطمئن برق‌کار است، برای خم کردن اتصالات فلزی و قرار دادن مهره‌ها و واشرهای ریز که دور از دسترس انگشتان قرار دارند نیز مفید است.

انبر دمباریک

  1. انبر قفلی

انبر قفلی دارای مکانیزم قابل تنظیمی است که به شما امکان می دهد ظرفیت فک انبر را تغییر دهید و سپس انبر را محکم در جای خود قفل کنید. این مدل از انبر برای کارهای بستن عالی هستند، به شما این امکان را می دهند که با هر دو دست خود آزاد کار کنید، در حالی که انبرقفلی فشار را دقیقاً در جایی که نیاز دارید حفظ می کند.

انبر قفلی جایگزین مناسبی برای آچار قابل تنظیم یا آچار لوله است، اگرچه برای جلوگیری از آسیب رساندن به بست، باید در هنگام استفاده از مکانیزم قفل تنظیمی احتیاط کنید.

  1. انبر پرس سرسیم

انبرپرس سرسیم نوع دیگری از انبردست هستند که برای یک کار خاص طراحی شده اند. اگرچه ظاهری شبیه به یک انبر استاندارد دارند، اما انبرهای چین دار دارای یک تکیه گاه نزدیک به فک هستند که به شما امکان می دهد پایانه های الکتریکی را روی انتهای سیم ها فشار دهید.

بیشتر انبردست‌ها می‌توانند سیم‌هایی با اندازه‌های مختلف را در خود جای دهند، در حالی که برخی دیگر گزینه‌ای از فک قابل تعویض برای به حساب آوردن انواع پایانه‌های الکتریکی ارائه می‌دهند.

انبر پرس سرسیم

4. انبر خار جمع کن

همانطور که از نام آن پیداست، انبرخار جمع کن به طور خاص برای کمک به نصب یا برداشتن گیره ها (نوعی گیره فلزی که معمولا در ماشین های لباسشویی و مخلوط کن های مواد غذایی یافت می شود) طراحی شده اند. انبرهای خار جمع کن فوراً با فک کمی مخروطی و درازشان که شبیه گیره سوسک است قابل شناسایی هستند.

از بالای دهانه انبر دو نوک کوچک بیرون زده است که در سوراخ های دستگیره دایره ها قرار می گیرند. هنگام انتخاب انبر گیره، ضروری است که اطمینان حاصل شود که اندازه آن با گیره ای که با آن کار می کنید سازگار است تا از آسیب دیدن گیره یا نوک انبر خود جلوگیری کنید. به عنوان یک حاشیه، ممکن است از انبر دایره ای به عنوان حلقه نگهدارنده یا انبر حلقه محکم نیز بشنوید.

انبر خار جمع کن

5. انبر کلاغی

انبر کلاغی (همچنین به عنوان انبر چند گیره یا زبانه و شیار شناخته می شود) دارای یک محور قابل تنظیم است، مانند آنچه در انبردست مفصل لغزنده یافت می شود. آنها در درجه اول یک ابزار لوله کشی هستند، با دسته های بلند که به شما امکان می دهند به لوله کشی در فضاهای محدود دسترسی داشته باشید (در حالی که حداکثر اهرم را حفظ می کنند) و فک های دندانه دار که برای گرفتن لوله ها طراحی شده اند.

انبر کلاغی

6. انبر دست

انبر دست دارای یک فک است که امکان جدا کردن سیم را فراهم می کند، همراه با یک دهانه مقعر که به شما امکان می دهد لوله را بگیرید و پیچ و مهره ها را بچرخانید. آنها یک انبر همه جانبه عالی برای داشتن در کیت ابزار شما هستند و برای تعمیرات عمومی و کارهای الکتریکی سبک مناسب هستند.

انبر دست

7. انبر دم تخت

انبر دم تخت به طور گسترده توسط سازندگان جواهرات استفاده می شود. آنها دارای انتهای مسطح کلنگی هستند که برای کارهایی مانند شکل دادن به سیم کاملاً مناسب است. آنها همچنین یک انبردست عالی برای گرفتن گیره های نگهدارنده و حلقه های محکم هستند، به خصوص در مناطقی که دسترسی به آن ها سخت است.

انبر دم تخت

8. انبر کلاغی اتوماتیک

ویژگی بارز انبر کلاغی اتوماتیک مفصل لغزش آن است که به شما امکان می دهد نقطه محوری انبر را تنظیم کنید و دامنه فک های آن را افزایش دهید. این به شما امکان می‌دهد مواد با ضخامت‌ها و اندازه‌های متفاوت را در دست بگیرید و دامنه وسیع‌تری نسبت به انبردست سنتی به شما می‌دهد.

برای کمک به این امر، انبر کلاغی اتوماتیک معمولاً دارای دهانه‌ای با بافت صاف است که به صورت یک فک دندانه‌دار خمیده می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که هم سطوح صاف و هم سطح گرد را بگیرید. آنها یک نوع انبردست فوق العاده همه کاره هستند که در سفت کردن مهره ها و پیچ ها مانند گرفتن، چین دادن، نگه داشتن و خم شدن مهارت دارند

انبر کلاغی اتوماتیک

9. انبر سیم چین

انبر سیم چین دارای فک های نوک تیز است که می تواند برای برش سیم ها، کابل ها و سایر مواد استفاده شود. اگرچه در لمس تیز نیست، اما جنبه اریب دار فک های انبردست سیم چین، همراه با فشار اعمال شده از جانب کاربر، این ابزار را به ابزار برشی ایده آل برای مقابله با طیف گسترده ای از کاربردها تبدیل می کند.

انبر سیم چین

10. انبر دمباریک سر کج

انبر دمباریک سرکج را می توان با فک قلاب دار از انبر بینی سوزنی تشخیص داد. از آنها برای خم کردن، بریدن و جدا کردن سیم های برق با دقت بسیار زیاد استفاده می شود. اگر در فضاهای محدود یا مکان‌های صعب العبور کار می‌کنید، طراحی آنها نیز آنها را به انتخابی عالی تبدیل می‌کند.

انبر دمباریک سر کج

11. انبر دم گرد

انبر دم گرد نوع دیگری از انبر است که معمولاً توسط جواهرسازان و صنعتگران استفاده می شود. این نوع انبر دارای یک لبه گرد در فک مخروطی خود است که (برای بسیاری از انواع انبردست مشخص نیست) در سطحی بدون بافت و صاف پوشیده شده است. انبر دم گرد ابزاری ایده آل برای ایجاد حلقه های سیمی یا ایجاد حلقه در یک سیم مستقیم است.

انبر دم گرد

12. انبر تویستر

انبرتویستر دارای یک استوانه متمایز بین دسته ها هستند که به شما امکان می دهد سیم ها را به راحتی بچرخانید و شکل دهید. نتیجه همیشه مرتب و یکنواخت است، یک کار وقت گیر را سریع و بدون دردسر می کند، در حالی که به شما کمک می کند دقت و کیفیت را حفظ کنید.

آنها یک ابزار عالی برای کمک به شما در بستن میلگرد، قبل از ریختن بتن، یا هنگام بستن نرده ها در محل هستند.

انبر تویستر

13. انبر سیم لخت کن

انبر سیم لخت کن یک ابزار ضروری برقکار هستند که تیغه هایی برای برش سیم ها و نوکی برای چین دادن ارائه می دهند. این انبردست ها به شما این امکان را می دهند که عایق بیرونی سیم ها را دقیقاً به عمق دقیق برش دهید و بخشی از سیم های برق را در داخل آن نمایان کنید.

در امتداد کنار فک سیم کش، یک سری علامت های عددی را مشاهده خواهید کرد که هر کدام با ابعاد سیم خاصی مطابقت دارد. نصب سیم صحیح در موقعیت مورد نظر، تضمین می کند که همیشه سیم را به درجه صحیح برش خواهید داد.

انبر سیم لخت کن

14. انبر بست شلنگ

انبر بست شلنگ یک ابزار محبوب لوله کشی و خودرو است. هدف اصلی آنها کمک به شما برای بستن محکم گیره های دایره ای روی شیلنگ ها و سایر اتصالات حلقه ای شکل است، اما معمولاً توسط مکانیک ها برای نگه داشتن شیلنگ های رادیاتور یا لوله کش ها هنگام تعمیر پمپ ها، استخرها و اسپا استفاده می شود.

انبر بست شلنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادهایی برای شما
مطالب مرتبط