preloader
منو
امروز: 10 خرداد 1404

شماره تماس: 02166762218

نحوه اضافه کردن روغن به جک روغنی

نحوه اضافه کردن روغن به جک هیدرولیک

فهرست مطالب

جک هیدرولیک چیست

جک هیدرولیک وسیله ای است که برای بلند کردن اجسام سنگین معمولاً اتومبیل یا کامیون استفاده می شود. این سیستم با استفاده از روغن برای گریس کردن مکانیزم داخلی کار می کند. اگر جک جدید خریده اید، هیچ روغنی در آن وجود ندارد و باید آن را پر کنید. جک ها نیز هر چند سال یکبار نیاز به پر کردن مجدد روغن دارند. ابتدا صفحه پوشش و پلاگین پرکننده را جدا کنید. سپس محفظه را با روغن جک هیدرولیک پر کنید. در نهایت، روند تخلیه هوای اضافی در سیستم را دنبال کنید و جک شما باید به خوبی کار کند.

ریختن روغن توی جک هیدورلیک

مراحل اضافه کردن روغن به جک هیدرولیک

1-انتخاب فضای مناسب برای جک

جک را روی زمین صاف و هموار قرار دهید. این کار از غلتیدن جک در حین کار بر روی آن جلوگیری می کند. همچنین سطح روغن را حفظ می کند تا بتوانید محفظه را با دقت پر کنید.

لازم به ذکر است که به علت ریختن روغن، این کار را در جایی انجام دهید که باعث کثیف کاری نشود برای مثال می توانید این کار را در خیابان انجام دهید.

2-باز کردن شیر جک :

شیر رهاسازی را باز کنید. این کار جک را پایین می آورد تا بتوانید به دوشاخه پرکننده دسترسی داشته باشید. جک های مختلف ممکن است مکانیسم های آزادسازی متفاوتی داشته باشند. در برخی از جک ها، چرخاندن دسته در خلاف جهت عقربه های ساعت فشار را پایین می آورد. در مورد دیگر، شما باید یک شیر آزاد را در نقطه دیگری فشار دهید.

اگر مطمئن نیستید که جک شما چگونه آزاد می شود، به دفترچه راهنمای جک مراجعه کنید.

در حین کار، شیر رهاسازی را باز نگه دارید.

3-باز کردن صفحه پوشش

در این مرحله صفحه پوشش را بردارید. بسته به مدل جک شما، ممکن است یک صفحه پوششی وجود داشته باشد که از مکانیزم داخلی جک محافظت می کند. هر پیچی را که این پوشش را در جای خود نگه داشته است بردارید. سپس پوشش را بردارید.

بسته به نوع جک شما، صفحه پوشش ممکن است به طور کامل جدا شود یا فقط بلند شود. اگر صفحه جدا شد، آن را در جای امنی نگه دارید تا گم نشود.

معمولاً این پیچ ها به پیچ گوشتی سر فیلیپس نیاز دارند، اما مدل خاص خود را بررسی کنید تا ببینید به چه نوع پیچ گوشتی نیاز دارید.

پیچ هایی را که برداشته اید گم نکنید. آنها را در مکانی امن نگه دارید تا بتوانید بعداً کاور را دوباره روی آن قرار دهید.

4-تمیز کردن اطراف پلاگین 

اطراف پلاگین پورت پرکننده را پاک کنید. درگاه پرکننده جایی است که روغن را می‌ریزید. برای جلوگیری از آلودگی، از پارچه استفاده کنید و اطراف پرکننده را تمیز کنید. این کار خاک را از مخزن نفت دور نگه می دارد.

اگر جک شما قدیمی است و اطراف پلاگین پرکننده مقدار زیادی کثیفی روی آن جمع شده است، ابتدا یک شلنگ یا واشر فشار اسپری کنید تا گنک را جدا کنید.

هواگیری جک روغنی

5- برداشتن دو شاخه پورت

دوشاخه پورت پرکننده را بردارید. این پلاگین در زیر صفحه پوشش در اکثر جک ها قرار دارد. بسته به مدل جک شما، دوشاخه ممکن است باز شود یا فقط بیرون بیاید. اگر از نوع پیچی است، از پیچ گوشتی استفاده کنید و در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا دوشاخه را جدا کنید. اگر بیرون زد، یک پیچ گوشتی سر صاف را زیر دوشاخه قرار دهید و آن را بیرون بیاورید.

اگر نمی توانید پورت پرکننده را پیدا کنید، دفترچه راهنمای جک خود را بررسی کنید.

هنگام جدا کردن دوشاخه مراقب باشید که آسیبی به آن وارد نشود.

6-پر کردن مخزن با روغن جک هیدرولیکی

مخزن را با روغن جک هیدرولیک پر کنید. بریزید تا روغن درست زیر لبه پایینی سوراخ پر شود، سپس آن را متوقف کنید. قبل از تعویض دوشاخه، روغن اضافی روی رینگ را پاک کنید.

برای جلوگیری از ریختن از قیف استفاده کنید.

به غیر از روغن جک هیدرولیک از هیچ نوع روغن دیگری استفاده نکنید. روغن موتور یا روغن ترمز کار نمی کند.

7-دو شاخه را عوض کنید

دوشاخه پرکننده را تعویض کنید. یا دوشاخه را به داخل سوراخ فشار دهید یا با چرخاندن آن در جهت عقربه های ساعت، آن را دوباره به داخل سوراخ کنید. پس از اینکه دوشاخه در جای خود قرار گرفت، این روش را دنبال کنید تا هوا از سیستم هیدرولیک خارج شود.

هنوز صفحه پوشش را تعویض نکنید. شما هنوز هم باید قبل از حرکت، هوا را از مکانیسم خارج کنید، و صفحه پوشش مانع ایجاد می شود.

بسته به مدل جک، ممکن است مجبور شوید در حین تخلیه هوا، دوشاخه پرکننده را نیز بیرون نگه دارید.

8-از باز بودن دریچه آزاد سازی مطمئن شوید

اطمینان حاصل کنید که دریچه آزادسازی باز است. دریچه آزادسازی باید از زمانی که جک را با روغن پر کردید باز باشد، اما دوباره چک کنید. مکانیسم آزادسازی را کاملا باز کنید تا جک پایین بیاید. دریچه رهاسازی را در هنگام تزریق روغن باز بگذارید.

فرآیند تزریق بسیار مهم است زیرا هنگام تعویض روغن، هوا می تواند در سیستم هیدرولیک جمع شود. اگر هوا در سیستم باشد، جک به درستی بالا نمی رود و حتی ممکن است فرو بریزد. تخلیه جک هوا را از بین می برد و باعث می شود جک به درستی کار کند.

9- دسته را به سرعت بچرخانید

دسته را به سرعت 10-15 بار با دریچه آزادسازی باز پمپ کنید. این امر باعث خروج هوا از سیستم جک می شود. با باز بودن دریچه آزاد کردن، جک نباید در حین پمپاژ بالا بیاید. اگر شروع به بالا رفتن کرد، دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که دریچه آزادسازی باز است.

برخی از مدل‌های جک، تغییرات مختلفی در نحوه تخلیه هوا دارند. با دفترچه راهنمای جک خود بررسی کنید تا ببینید آیا مدل شما از روش دیگری استفاده می کند.

دسته جک هیدرولیکی

10- چک کردن جک

شیر رهاسازی را ببندید و جک را تست کنید. دستگیره را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا دریچه آزادسازی بسته شود، سپس جک را پمپ کنید. باید با حرکات صاف و یکنواخت بالا بیاید. آن را تا انتها پمپ کنید و سپ رها کنید.

اگر جک تند باشد یا به سمت بالا نیاید، احتمالا هنوز هوا در سیستم وجود دارد. در این مورد تزریق روغن را تکرار کنید.

11- تعویض صفحه پوشش

صفحه پوشش را تعویض کنید. با انجام این فرآیند، اکنون می توانید تمام قطعاتی را که حذف کرده اید دوباره نصب کنید. صفحه پوشش را دوباره در جای خود قرار دهید و با پیچ هایی که قبلاً برداشته اید، آن را پیچ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادهایی برای شما
مطالب مرتبط